Začínáme s prodejem přes e-shop

Možná si říkáte, že dozrála doba pro rozšíření vašich prodejních aktivit i přes e-shop. Nebo hledáte způsob, jak si přivydělat a máte k dispozici zajímavý produkt či produkty. Kromě marketingového plánu s analýzou konkurence a zajištění logistiky je důležitou fází i výběr správného e-shopového řešení.  A právě výběru a různým možnostem se budeme věnovat i v tomto článku.

Ze všech stran se na vás hrnou nabídky různých e-shopů ať již ve formě zakázkových řešení nebo tzv. e-shopů zdarma. Jak si v tom množství vybrat ten správný elektronický obchod pro vás?

K dispozici máte v podstatě 3 možná řešení:

E-shop zdarma

Vypadá to lákavě, takže si o tom řekneme více. E-shopy zdarma jsou obvykle postaveny na nějakém bezplatném e-shopovém řešení – open source, kam patří např. Joomla, Prestashop, Zencart atd.

Zřízení eshopu zdarma můžete při troše IT znalostí zvládnout sami nebo si můžete najmout firmu, která vše nainstaluje a nastaví. Co se týče designu e-shopu můžete si nastavit něco bezplatného nebo si koupit již hotovou šablonu.

Po zřízení pak již za samotný e-shop neplatíte, pouze hradíte měsíční poplatky za tzv. webhosting – tedy místo na serveru, který je stále připojen k vysokorychlostnímu internetu. V rámci platby za hosting máte také jistotu záloh a řešení obtíží v případě výpadku serveru.

Říkáte si super, to je přesně pro mě? Pak je čas zmínit i určité nevýhody:

Pokud se něco na e-shopu pokazí, budete muset opravu zaplatit a sehnat si na to také programátora

Až v provozu můžete zjistit, že vám některé funkce e-shopu chybí, např. xml feedy nebo napojení na ekonomický systém. U některých e-shopů je možné to řešit přikoupením potřebného modulu s funkcí.

Pokud půjde o něco méně obvyklého, bude třeba si najít programátora, který vám ji vytvoří na zakázku. Vše jsou to pak náklady navíc, které mohou celý e-shop poměrně dost prodražit a stále nemáte jistotu, že nebudou další náklady.

Pronájem e-shopu

Takovou zlatou střední cestou je ve většině případů tzv. pronájem e-shopu. Ten funguje tak, že za pravidelný měsíční poplatek používáte již hotové e-shopové řešení. E-shop k pronájmu nabízí celá řada společností mezi nejznámější patří např. Zoner inShop, Shoptet, Eshop-rychle, atd..

Tato varianta je vhodná právě pro začínající e-shopaře, neboť jim umožňuje s nízkou počáteční investicí používat profesionální e-shop v různých variantách přímo dle jejich potřeb.

Výhodou pronájmu eshopu je zejména to, že se nemusíte starat o případné výpadky a s chybami vám pomůže zákaznická podpora zdarma. K dalším plusům patří i to, že využíváte aktualizované e-shopové řešení, které se většinou rozvíjí a přidávají se stále nové funkce.

V případě potřeby nějaké nestandardní funkce je pak možné se domluvit přímo s poskytovatelem e-shopu, který si to sice naúčtuje ale zajistí realizaci i implementaci. Začátečníkům se pak určitě bude hodit i většinou rozsáhlá nápověda k systému, což u e-shopů zdarma není zcela obvyklé.

Abychom to nepřechválili, i pronájem eshopu má své stinné stránky. Je to již zmíněná měsíční platba za provoz, která pokud využíváte nějaký vyšší tarif již může dosahovat i několik tisíc za měsíc. Dále jste určitým způsobem stále limitováni systémem e-shopu, tj. jsou dané funkce i ovládání, které vám nemusí úplně sedět. Případné úpravy jsou již s ohledem na to, že se to mění u všech klientů o něco složitější.  Design e-shopu můžete mít stejný jako ostatní – tedy vybíráte z připravených šablon, nebo si můžete zaplatit za vytvoření své originální šablony.

E-shop na míru

Perfektní řešení, pokud již od začátku chcete, aby bylo vše po vašem. Tedy vaše vlastní rozložení prvků na stránkách, originální grafika, vlastní funkce na zakázku včetně administrace e-shopu. U tohoto typu e-shopu je třeba se připravit na finanční náročnost, která se může pohybovat od desítek tisíc až po stovky tisíc za vytvoření e-shopu na míru.

Jelikož jde o velmi lukrativní záležitost pro tvůrce e-shopů, můžete si opět vybírat z velmi rozsáhlé nabídky služeb od renomovaných značek až po menší společnosti, které většinou vychází vstříc lepší cenou.

Výhodou eshopu na míru, jak již bylo řečeno je zejména originalita a možnost mít vše podle sebe. Pokud se pro toto e-shopové řešení rozhodnete, měli byste mít opravdu jasno v tom, co čekáte od e-shopu, mít dobrý sortiment a dostatek vstupního kapitálu pro vytvoření a následnou propagaci e-shopu.

Nevýhodou tohoto řešení může být chybějící podpora při obtížích v aplikaci e-shopu, což se dá řešit uzavřením dlouhodobé smlouvy s tvůrcem, kterému pak hradíte měsíční poplatky za vedení i případnou pomoc. Stejně jako u levného eshopu k pronájmu, když budete chtít nové funkce, bude třeba si je zaplatit.

Nejste si stále jistí, které řešení pro vás bude nejvhodnější? Rádi vám poradíme, stačí nám napsat nebo zavolat – Zoner inShop.

Jsi 732. čtenář tohoto článku. Děkujeme.


Z nabídky našich e-knih vybíráme:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.