Jak na prodej po e-shopu? 2 část

V minulé části jsme se podívali na činnosti, které předchází samotné realizaci. V této části se již podíváme na praktické záležitosti týkající se výběru e-shopového řešení. Dozvíte se, jaké jsou rozdíly u e-shopů zdarma, pronájmů a e-shopů na míru.

Výběr e-shopového řešení

V současnosti máte na výběr z desítek různých řešení ať už českých tak i zahraničních. Většina z nich se snaží nabídnout e-shop, který nastavíte za pár minut a můžete prodávat. Toto řešení vypadá dobře, ovšem pokud budete prodávat stovky či tisíce výrobků je třeba se dobře zamyslet.

Pokud se nebudeme bavit o konkrétních výrobcích e-shopů ale zaměříme se pouze na princip a druh e-shopu, máme k dispozici v podstatě 3 základní možnosti.

E-shop Zdarma

Možná si říkáte, perfektní, ušetřím a můžu v klidu prodávat své zboží. Ale i tzv. e-shopy zdarma mají svá omezení, na která bohužel můžete narazit až později. Tzv. e-shopy zdarma jsou většinou postaveny na open-source řešeních, což jsou e-shopové platformy šířené zdarma s možností modifikací ze strany programátorů.

Mezi asi nejznámější u nás patří např. OpenCart, Joomla či Zencart. Můžete se dokonce setkat i se společnostmi, které nabízí rádoby své e-shopové řešení, které však vychází právě z těchto bezplatných platforem.

Výhody e-shopu zdarma

  • Neplatíte za provoz e-shopu někdy pouze za tzv. webhosting – umístění e-shopu na server.
  • Můžete vybírat z velkého množství bezplatných vzhledů.
  • Můžete používat všechny základní funkce, které by měl e-shop mít.
  • Dá se relativně snadno rozšiřovat o další moduly či obsahovou část apod.
  • Pokud jste počítačově zdatnější, jde o perfektní řešení

Nevýhody e-shopu zdarma.

  • Absence zákaznické podpory.
  • Originálnější a lepší vzhledy jsou zpoplatněny.
  • Rozšiřující funkce, kam může patřit i např. generování feedů pro zbožové srovnávače, jsou zpoplatněny.
  • Instalaci e-shopu i nastavení vám musí někdo provést – zpoplatněno.
  • Potřebujete něco upravit – bude třeba zaplatit programátora.
  • Nejsou ve většině případů vhodné pro e-shopy s tisícovkami produktů.
  • Propojení s ekonomickými systémy je nutné buď naprogramovat nebo uhradit hotové řešení navíc.
  • Pokud nejste počítačově znalý, pravděpodobně budete potřebovat správce, který bude řešit administraci e-shopu

Pronájem e-shopu

O tzv. pronájmu e-shopu hovoříme v případě, kdy si platíte měsíční poplatek za provoz e-shopového řešení. Jak již bylo výše řečeno, e-shop k pronájmu může v základu využívat některou bezplatnou platformu. Nebo se jedná o originální řešení vyvinuté daným poskytovatelem. Mezi nejznámější řešení patří Zoner inShop, Fastcentrik nebo Shoptet.

Platby za pronájem eshopu se mohou lišit nejen podle poskytovatelů ale také dle vybraných tarifů. Ty se od sebou mohou lišit např. počtem výrobků v e-shopu, pokročilejšími funkcemi, větším prostorem na FTP, poštovními službami apod.

Výhody pronájmu e-shopu

  • Nepřetržitá zákaznická podpora
  • Rychlé řešení v případě potíží
  • Již v základu většinou obsahují nejpoužívanější funkce v e-shopu
  • Lze je zakázkově rozšiřovat
  • Většinou dostatečné množství různých vzhledů
  • Propojení s ekonomickými systémy
  • V základu nebo příplatkově napojení na dodavatele
  • Marketingové nástroje
  • Snadná obsluha, nemusíte být počítačově zdatný

Nevýhody pronájmu e-shopu

  • Pravidelná měsíční platba dle verze e-shopu
  • Omezení, co se týče individuálních úprav /ne vše půjde/
  • Platba v případě žádosti o pokročilejší funkce
  • Omezení na dostupné vzhledy, jinak platba za vytvoření
  • Funkčnost vám nemusí zcela vyhovovat
  • Omezení vždy v rámci hrazeného tarifu /počet položek, místo atd./

E-shop na míru

Pokud se rozhodnete jít do tzv. e-shopu na míru, připravte se na nutnost mít k dispozici již větší rozpočet. E-shop na míru může buď vycházet z nějakého placeného pronájmu e-shopu nebo může jít o zcela nový systém. Právě originálnost a možnost říct si, přesně, co chcete je hlavní devizou.

Vývoj e-shopu na zakázku má celou řadu fází a připravte se na minimálně několik měsíců návrhů, vývoje a testování, než jej budete mít k dispozici. Je určitě dobré se zapojit nejen do fáze zadávání požadavků ale i do fází testování, kde pak můžete požádat o další úpravy.

Výhody e-shopu na míru

  • Originální vzhled, který nikdo jiný nemá
  • Funkčnost přímo na míru, kterou se můžete odlišit od konkurence
  • Administrace e-shopu napojená přímo na vaše podnikové systémy
  • Obsluha e-shopu v administraci na míru nebo přes vámi používaný CRM systém
  • Všechny funkce včetně pokročilých jsou k dispozici
  • Celé e-shopové řešení je vaše
  • Nejste omezeni počtem výrobků jako u tarifových programů

Nevýhody e-shopu na míru

  • Finanční náročnost
  • Časová náročnost – návrh, vývoj, testování
  • V případě obtíží závislost na dodavateli nebo je třeba mít programátora
  • Pravidelná údržba e-shopu – zabezpečení, update funkcí apod.
  • Omezené vlastní úpravy, pokud nejsou dle návrhu dostupné v administraci

Shrnutí

Jak vidíte každé řešení má své plusy a mínusy. Pokud jste začínající e-shop s několika desítkami výrobků a menším rozpočtem, bude vám pravděpodobně stačit e-shop zdarma nebo pronájem e-shopu.

Pokud plánujete e-shop se stovkami či tisíci výrobků a chcete mít pořešeno i napojení na účetní systémy či dodavatele, pak zvažte některý tarif, který nabízí pronájem e-shopu.

Máte k dispozici dostatečný rozpočet a chcete mít e-shop, který bude dominovat na trhu? Pak je lepší jít do e-shopu na klíč, který vám umožní plně realizovat vaše představy. Vyzkoušejte např. e-shop na míru od Zoner inShopu, který patří k tradičním poskytovatelům e-shopových řešení na českém trhu.

Jsi 1176. čtenář tohoto článku. Děkujeme.


Z nabídky našich e-knih vybíráme:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.