Opravdu kompresní běžecké ponožky fungují?

Důkazy se objevují pouze neoficiální, ale přínosy kompresních běžeckých ponožek pro regeneraci nelze popřít.

Neznamená to samozřejmě, že s jejich pomocí hned budete běhat maraton rychleji a také se mnohem rychleji zotavíte.

Po výrobcích běžeckých ponožek a běžeckých legín je požadováno, aby se díky nim: zvýšilo zásobení svalů kyslíkem, snížila se hladina kyseliny mléčné, zabránilo se křečím a minimalizovala se únava svalů.

Zázračné kompresní oblečení se stalo v atletických kruzích nejnovějším hitem. Zda to kompresní ponožky a legíny dokážou je však stále otevřená otázka, na kterou vědci nemají jasnou odpověď.

Podle jednoho z odborníků – není pochyb o tom, že mnoho běžců věří účinkům kompresního oblečení. Podle řady studií jsou však výsledky spíše smíšené.

Po celá desetiletí se kompresní ponožky používají v boji proti křečovým žilám, žilní trombóze nebo tvorbě krevních sraženin. Zvýšením krevního oběhu prokázal že kompresní ponožky byly účinné u pacientů dlouhodobě upoutaných na lůžko a neaktivních.

Výzkum účinnosti kompresních běžeckých legín a ponožek v atletických podmínkách byl buď pozastaven nebo zcela chybí.

Nedostatek důkazů pro tvrzení

Existuje pouze velmi málo důkazů (2 až 3 pozitivní výsledky z 15 a víc studií) z oblasti sportovního využití a cvičení, že kompresní oblečení zlepšuje při nošení během cvičení – výkon.

Podle jedné ze studií, kdy 21 běžců dělalo dvoustupňový test – první s kompresními běžeckými ponožkami a druhý běh – byli schopni dosáhnout vyšší vzdálenosti při použití kompresního oblečení před vyčerpáním.

Některé malé nárůsty výkonu byly vidět i v anaerobní výdrži, a to zejména v cyklistice a skocích. Podle teorie běžecké legíny či ponožky zamezují bočnímu kmitání svalů a tím podporují výkonnost svalů.

Ovšem je třeba také říci, že mnohé z těchto studií nepoužívají při testování tzv. placebo efekt, takže je téměř nemožné zjistit, zda dosažené výsledky souvisí opravdu s kompresním oblečením nebo pouze s vnímáním sportovce.

V bezpočtu dalších studií pak nebyly zjištěny žádné rozdíly v dosaženém čase, VO2 Max, spotřebě kyslíku nebo úrovni srdeční frekvence. Bylo zcela jedno zda sportovec nosil sportovní ponožky nebo ne.

První reálná studie

Většina studií však byla provedena v laboratorních podmínkách. Nedávno byla provedena první skutečná studie na závodnících na velkém ultra maratonu v Jižní Africe. Výsledek byl ten, že běžci, kteří závodili v kompresních běžeckých ponožkách měli významně méně poškozené svalové tkáně oproti těm, kteří použili pouze klasické ponožky bez komprese.

Dokonce byli schopni se i rychleji zotavit a v některých případech hned 3 dny po závodu opět trénovat. Co se týče dopadu na rychlost – ti, kteří použili kompresní podkolenky byli v průměru o cca 12 minut rychlejší.

Vzhledem k tomu, že ultra maraton Two Oceans v Jižní Africe patří k těm nejnáročnějším na světě, výsledek je velmi významný.

Podle těchto výsledků odborníci doporučují kompresní ponožky nosit na delší závody a 24 hodin po závodu či delším běhu.  I u této studie je samozřejmě třeba brát v potaz, že zde chybí účinek tzv. placebo efektu, který by v reálných podmínkách přinesl přesnější výsledky.

Zkušenosti držitele rekordu Chrise Solinksyho

Je však potvrzeno, že výhody, které přináší, co se týče regenerace využíval bývalý americký držitel rekordu na 10 000 metrů Chris Solinksy. Při závodech nosil kompresní ponožky na běhání a stal se prvním americkým atletem, který prolomil hranici 27:00 po dvě sezóny.

Dle jeho slov, zjistil, že mohl měnit tréninky mnohem rychleji. Ponožky nosí během tvrdých tréninků a závodů. Dle jeho zkušeností se pak zotaví mnohem rychleji. Původně si také myslel, že mají vliv i na rychlost běhu, což se však ukázalo, že to nemusí být vždy pravda.

Aby sportovec vytěžil z benefitů komprese co nejvíce, musí být těsnější u kotníku s nižším tlakem na bocích, musí dobře sedět a mají 22–32 mm Hg tlak. Mezi zajímavou volbu patří např. kompresní běžecké ponožky Nike nebo Salomon.

Dobrý výběr přeje běžecká speciálka Mujbeh.cz

Jsi 1259. čtenář tohoto článku. Děkujeme.


Z nabídky našich e-knih vybíráme:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.